Elldor.Info

luni, 11 iulie 2011

Autostrada inelară în jurul Mării Negre: Ucraina ar vrea să excludă din proiect Republica Moldova, Rusia pretinde că va face singură autostrada, eventual cu Ucraina

România şi Republica Moldova – un parteneriat obligatoriu la Marea Neagră

Viorel Patrichi

La 19 aprilie 2007, pe când încă nu era criză, statele membre în Organizaţia Cooperării Economice a Mării Negre (OCEMN) au semnat la Belgrad un acord (supranumit “memorandum de înţelegere mutuală”), prin care conveneau să construiască o autostradă inelară în jurul Mării Negre. Ideea era şi rămâne generoasă pentru această regiune care devine tot mai importantă pentru cooperarea economică de-a lungul vechiului Drum al Mătăsii.

Toate statele participante la acest proiect faraonic au importanţa lor.
Autostrada urmează să aibă o lungime de 7140 de kilometri şi va străbate următoarele ţări: Albania, Armenia, Azerbaidjan, Bulgaria, Georgia, Grecia, Republica Moldova, România, Federaţia Rusă, Turcia, Ucraina şi Serbia.

"Autostrada-inel" ar urma să unească următoarele oraşe: Istanbul, Samsun şi Trabzon (fostul Trapezund din Turcia), Batumi şi Poti (Georgia), Novorossiisk, Rostov-pe-Don, Taganrog (Rusia), Mariupol, Odesa (Ucraina), Chişinău (R. Moldova), Bucureşti, Haskovo (Bulgaria). Apoi, inelul va fi închis trecând prin Edirne (Turcia) şi ajungând din nou la Istanbul. O prelungire a autostrăzii va ajunge până la Komotini şi Aleksandroupolus (Grecia).

Cele mai lungi ţărmuri la Marea Neagră au Ucraina şi Rusia, iar aceste ţări rămân şi cele mai imprevizibile.

Ucraina ar vrea să excludă din proiect Republica Moldova ca să tragă autostrada numai pe teritoriul ei.

Rusia manifestră aceleaşi suspiciuni faţă de pretinsa “expansiune” a Uniunii Europene în regiune şi pretinde că va face singură autostrada, eventual cu Ucraina.




Niciun comentariu: